Under hösten har jag för första gången totalrenoverat en Volvo motor helt själv. Jag har lärt mig massor under detta projekt som jag har användning för i framtiden. Det har inte bara renoverats utan jag har även förbättrat motorns prestanda. Nästa projekt kommer bli en av mina zx10or. #volvo #940 #isbil #winter #kawasaki #zx10rr #cat #icanykvarn #preemnykvarn #boander #hrcdekor #vartex
Information inför 2019!
Min plan för 2019 är att satsa på SM serien i huvudsak, där målet är att ta hem SM guldet. Jag vet att 2018 inte var mitt bästa år men jag vet också varför. Nu kommer jag till 2019 att köra eget team där jag bestämmer själv över mina förutsättningar och vilka tävlingar jag vill köra. Fysträningen och sponsorsökandet är i full gång och jag är riktigt taggad på att börja köra motorcykel igen. Planen inför 2017
Jag kommer som sagt inte fortsätta att tävla för Kawasaki Sverige under 2017. Jag har under hösten jobbat med mina befintliga sponsorer samt sökt nya sponsorer. Jag har tillsammans med CAT bestämt att vi ska starta ett team tillsammans. Jag har under hösten inlett ett sammarbete tillsammans med Bridgestone inför säsongen 2017 vilket kommer bli riktigt roligt och spännande. Under 2016 så inledde jag ett samarbete tillsammans med Vartex där jag vart supportad med skyddsutrutsning. Jag var riktigt nöjd med skinnställ och handskar under säsongen 2016 så jag kommer fortsätta att samarbeta med Vartex. Till 2017 så har Vartex hjälp mig med att designa ett måttsytt skinnställ till mig. Jag har gjort klart med mina befintliga sponsorer inför 2017, vilket är väldigt skönt och roligt.
Vad är mitt mål under 2017? Mitt mål under 2017 är att bli svenk mästare i Superbike tillsammans med alla mina sponsorer. Utöver det så ska jag fortsätta träna min fysik för att bli starkare mentalt och fysiskt. Markus Karlsson #36
Mc mässan 2016 Då har Mc-mässan för 2016 varit där jag var utställare för Kawasaki Sverige. Jag kunde tyvärr inte vara på plats under torsdagen då jag var tvungen att gå i skolan. Men jag och pappa åkte ner tidigt fredag morgon så vi var på plats till 11 ungefär så vi kunde gå runt lite då det inte är så mycket folk under arbetsdagarna. Jag passade då på att kolla efter nya skinnställ som skulle sitta bättre på mig än vad mitt gamla har gjort då jag tycker det är viktigt att ett skinnställ sitter bra på mig när man ska köra så fort som man gör i Superbike. Så just nu letar jag efter något företag som skulle vilja sponsra mig med ett Alpinestar skinnställ eller ett Dainese racing skinnställ. Men på fredags kvällen så kan man säga att säsongen små startade lite grann. Det var nämligen så att Kawasaki ville att jag och tre andra skulle vara med och tävla med Hondas 125 grom motorcyklar. Då var det så att i kvartsfinalen skulle alla från Kawasaki tävla mot varandra och 1 förare skulle gå vidare till semifinalen. Jag kan berätta lite om kvartsfinalen. Först så fick vi ungefär 5 minuter på oss att känna lite motorcyklarna och fästet. Eftersom det var betonggolv så var det väldigt dåligt fäste men eftersom jag har kört lite iskörning nu under vintern så kändes fästet ungefär lika på betonggolvet,
När vi hade fått känna lite på fästet och motorcyklarna så var tiden inne för säsongens första start. Det var jag mina två teamkompisar Jesper och Linda plus en cross förare från Kawasaki. Jag fick till en jätte bra start och var 2:a in i första kurvan dock så gjorde Jesper en miss direkt och jag pressade mig förbi. Sedan höll jag fullt ända till målflaggen kom ut. Jesper och cross åkaren hade däremot en bra kamp med varandra om 2:a platsen. Dock så var det bara 1:an som gick vidare till semifinalen som var på lördagen och det var jag. På lördagen så stod jag i Kawasakis monter på förmiddagen med min nya Kawasaki Zx10-R . Det var mycket mer uppmärksamhet kring mig nu när jag ska köra Superbike med den nya Zx-10R än vad det var när jag körde 250 och er6:an. Under lunchen så var det dax för semifinalen med Hondas 125:or men den här gången var det mycket hårdare motstånd. Jag mötte en riktigt duktig gammal cross förare, en grym stuntare och någon mer som jag inte vet vem det var. Men den starten gick så var det trångt in i de 3 första kurvorna, vi körde på varandra flera gånger om och det var ett hårt race. Tyvärr så kom jag bara på en 3:e plats och det var bara 1:an och 2:an som gick vidare till finalen. Men vi alla hade skit skoj som körde allt vad det gick med de där Hondorna.
Men efter det racet så var det interljuv med bike där jag fick frågor om varför jag ska köra Superbike, vad mitt mål är, vad jag tror om motståndet i år osv. Så nu kommer jag både vara med i motorrad och bike:s tidning där interljuverna kommer att finnas. Men sedan så var det mest prat med alla olika människor och jag försökte och hitta någon som ville hjälpa mig med ett skinnställ. Lite bilder från mässan finns under bildgalleri där min huvudsponsor Johan (CAT Nordic) står vid motorcykel.
Information 2015- 2016 Jag har nu under hela hösten sökt sponsorer som bara den. Jag kan inte direkt påstå att det har gått utmärkt och fel fritt men det har blivit helt okej ändå. Jag har ringt hur många olika företag som helst och nästan bara fått nej eller vi vill vänta ett tag till vilket inte är till någon större hjälp. Jag har däremot fått klart med alla mina gamla sponsorer plus att jag har även lyckats få en ny sponsor. Jag gick över till en granne som har ett eget bygg och entreprenad bolag och berättade om vad jag höll på med och vad han skulle få tillbaka för att han sponsrar mig. Vi hade ett långt möte tillsammans och han bestämde sig för att han vill börja satsa på mig för att jag skulle köra Superbike. Sedan så gjorde jag klart med våran Ica handlare Anders och jag hade även ett ganska långt möte med honom om nästa år att jag skulle försöka köra Superbike. Det resulterade till att Anders ville öka sponsringen med några kronor. Så till det bästa som hände mig den här hösten som blev klart Tisdag den 10 November 2015.
Jag hade ett möte tidigt den här säsongen med min bästa sponsor Johan som driver Cat Nordic om vad jag hade som mål nästa år. När det mötet närmade sig slutet så sa Johan att vi skulle höras senare på hösten för att se hur bra det skulle ha gått för mig med att få ihop alla pengar som behövdes för att kunna köra Superbike. Eftersom det inte hade gått så bra för mig med att få ihop nya sponsorer samt få in alla pengar så ringde jag Johan och berättade precis hur det var och att det såg mörkt ut inför 2016. Jag sa till Johan att jag senast skulle lämna besked till Kawasaki den 10 November för att vi skulle kunna få alla saker i tid. Johan skulle prata med sin revisor och så skulle vi höras den 10 November på kvällen. Jag och Johan hade ett långt möte på telefon den kvällen och Johan ville prata med min pappa och boka ett möte den 11 November. Johan sa att han skulle lägga en större summa pengar för han ville verkligen att jag skulle köra Superbike på Tisdagen och sa att vi skulle säga ja till Kawasaki. Onsdagen den 11 November 2015 så ringer Johan mig efter att han har haft ett möte med min pappa och berättade han skulle bli min huvudsponsor under 2016. När han sa det först så trodde jag inte att det var sant men det var så sant som det kunde bli. Jag är jätte tacksam för att Johan vill satsa så hårt på mig under 2016 så jag ska verkligen leverera så bra jag bara kan. Jag kommer nu under hela vintern träna min fysik och kondition sten hårt för att vara i topp form när säsongen startar.
2016 Redan i Januari så börjar säsongen lite grann med mc-mässa. Vi kommer att befinna oss i Göteborg den här gången och jag och mina två teamkompisar Jesper Hubner och Linda Öberg kommer att stå i Kawasaki montern och visa upp våra motorcyklar. Jag och Jesper kommer att stå med våra Kawasaki Zx-10R motorcyklar och Linda kommer att stå med sin Kawasaki er-6n motorcykel. Det jag inte vet är om jag kommer att åka till Spanien och träna då jag inte har någon jätte ekonomi i nu läget men jag kommer att fortsätta att söka sponsorer för att få en större ekonomi att röra mig med. Däremot kommer vi i början av April att starta med träningarna i Sverige för att ställa in motorcykeln. Sedan kommer jag köra hela säsongen och göra mitt bästa. Det är så det ser ut just nu inför 2016.
2016-2018 Inledningsvis av säsongen var planen att detta skulle bli mitt sista år inom roadracing. Efter att ha provkört min pappas 1000 cc så har jag bestämt mig för att satsa på att köra Superbike 2016. Jag kommer därför ta fram en 3 års plan för min framtida racing. Superbike är den största och tuffaste klassen vi har i Sverige. . Grundtanken är att jag ska köra Superbike i Sverige 2016. 2017 kommer jag försöka köra så många tävlingar jag kan utanför Sverige. 2018 kommer bli lite som det blir beroende på hur bra det kommer att gå för mig år 1 och år 2. Mitt mål 2018 är att köra Brittiska Superbike som är en av de tuffaste klasserna i världen.
Hur ska jag lyckas med att full följa mina mål Jag kommer för det första att satsa hårt på min fysik för att orka köra hela lopp utan att bli trött. Då man kör mycket snabbare i Superbike krävs främst mer styrka då både acceleration och inbromsningar kräver mer kraft. Även uthållighet är viktigt både när det gäller styrka och kondition. Jag kommer fortsätta att jobba hårt med att bevara de sponsorer jag redan har samt att hitta nya.